Het Belang van een Goede Nachtrust en Hoe je Hiervoor Zorgt

Een goede nachtrust is van uiterst groot belang voor ieders gezondheid. De energie die je ’s nachts niet opdoet zal je immers ook niet kunnen gebruiken overdag en dat is juist wanneer we die nodig hebben! Gelukkig zijn er een aantal handige manieren om je slaapkwaliteit te verbeteren.

De beste tips voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust is essentieel voor je welzijn. Het menselijke slaappatroon is tegenwoordig niet meer wat het geweest is en dat heeft een negatieve invloed op tal van zaken. Zo is het lichaam door een slaaptekort vatbaarder voor ziektes, kan men zich moeilijker concentreren en gaat de algemene levenskwaliteit erop achteruit. Zaken die je het liefst van al vermijdt! Hoe kan je er nu voor zorgen dat je toch genoeg en goed slaapt? De volgende tips helpen je op weg.

1. Zorg voor voldoende licht overdag

Iedereen heeft een zogenaamde biologische klok, die een sterke invloed heeft op de hersenen, hormonen en het lichaam. Deze klok geeft immers signalen aan het lichaam wanneer het wakker moet worden of blijven en moet gaan slapen. Een betere nachtrust begint bij het gezond houden van die biologische klok en de eenvoudigste manier om dat te doen is door op regelmatige tijdstippen op te staan en te gaan slapen.

Maar ook genoeg zonlicht tijdens de dag is belangrijk om dat slaap-waakritme gezond te houden. Zo zorgt de blootstelling aan zonlicht ervoor dat je overdag meer energie hebt (en verbruikt) waardoor je ’s avonds sneller in slaap valt en dieper slaapt. Als het moeilijk is om genoeg daglicht op te vangen dan kan je altijd gebruik maken van speciale verlichting die het effect van zonlicht imiteert en het lichaam dus in het juiste ritme houdt.

2. Vermijd blauw licht ’s avonds!

Hoewel blootstelling aan zonlicht alleen maar voordelen heeft voor de kwaliteit en kwantiteit van je slaap is dat bij blauw licht niet het geval. Ook hierbij speelt de biologische klok een grote rol. Als je ’s avonds (als het buiten al donker is) toch nog wordt blootgesteld aan licht – en dan vooral het licht van je computer, smartphone of tablet – dan is je lichaam hierdoor helemaal in de war. Het denkt dat het nog steeds dag is. Het lichaam is uiterst goed in zich aanpassen aan de omstandigheden en dat zal het in dit geval dan ook doen. De aanmaak van hormonen die slaap opwekken (zoals melatonine) wordt verstoord, met als gevolg dat je minder snel in slaap valt en ook minder diep slaapt!

Blauw licht is waarschijnlijk het ergste waaraan je jezelf kan blootstellen als je gaat slapen. Schermen van elektronische toestellen en mobieltjes geven blauw licht af en zorgen ervoor dat je slaapkwaliteit erop achteruit gaat. S ’avonds televisie kijken in de zetel kan dan wel geen kwaad, je vermijdt het best in de latere uurtjes!

3. Overdrijf niet met koffie

We weten allemaal hoe lekker koffie kan smaken in de ochtend: hef geeft je energie, je bent gemotiveerd en je ziet de dag helemaal zitten. Koffie heeft echter ook een nadeel waar veel mensen vaak overheen kijken: het kan je natuurlijke slaapritme ernstig verstoren. Koffie drinken met mate is dus de boodschap!

4. Een verduisteringsgordijn om ongewenst licht buiten te houden

Vooral tijdens de zomer is het vaak moeilijk om op tijd te gaan slapen. De dagen zijn langer waardoor je dus eerder geneigd bent later op te blijven – met een verhoogd risico op een slaaptekort als gevolg. Bij Itzala vond ik deze VELUX verduisteringsgordijnen Een verduisteringsgordijn plaatsen is een eenvoudige manier om dat risico te verkleinen en méér te hebben aan je nachtelijke rust!