Waarom de Japanse keuken gezond is

sushi-933065_1280Verse groenten en veel vis: geen wonder dat de Japanse keuken zo gezond is. In de Japanse keuken is bijzonder weinig vet te vinden. Geen wonder dus, dat de Japanse keuken steeds meer terrein wint.

Gestoomde groenten, voor behoud van voedingsstoffen

De verse groenten die in de Japanse keuken gebruikt worden, worden meestal gestoomd. Dit wil zeggen dat het niet lang verhit wordt, waardoor alles wat goed en gezond is aan groenten behouden blijft. Denk hierbij aan vitaminen, smaak en mineralen.

Ook een product als zeewier is veel in deze keuken te vinden. Zeewier bevat weinig calorieën, maar wel heel veel voedingsstoffen. Het product is daarnaast ook nog eens heel goed voor onze darmen, helpen de spijsvertering beter op gang en helpen bij het verlagen van de bloeddruk.

Vis en Omega-3

Dat Omega-3 goed voor ons is, dat mag geen nieuws meer zijn. Omega-3 is cholesterolverlagend en daarom goed voor je hart en je bloedvaten. Het is te vinden in verse vis. Het is wel zo dat de vette vissoorten het meest Omega-3 bevatten, voordeel is wel dat deze vissoorten onverzadigd vet bevatten, de zogenaamde goede vetten.

Het witte, magere vis bevat ook Omega-3, maar aanzienlijk minder. Het is overigens niet zo dat traditionele Japanners zich volstoppen met vis, over het algemeen is het volk veel gematigder dan wij Westerlingen. Bovendien staat er vooral groente op het Japanse menu.

Op je gemak eten

Naast de bestanddelen die de Japanse keuken gezonder maken, is het ook nog eens zo dat je bij de Japanner niet snel eet. Er zijn natuurlijk mensen die in een Japans restaurant om gewoon bestek vragen, maar de echte liefhebber eet met stokjes. Niet alleen is dit traditioneler, het maakt ook nog eens dat je lekker rustig aan eet. Iedereen die eens Sushi in Den Bosch bij Sakana heeft gegeten weet dat je lekker rustig kunt tafelen.

Je kunt aannemen dat je lichaam na een minuut of twintig wel genoeg heeft, maar als je het eten snel naar binnen schrokt, heb je binnen die twintig minuten gewoon veel te veel gegeten. Door op je gemak te eten, krijgt het lichaam dus op het juiste moment door dat het vol zit. Scheelt een heleboel overbodige calorieën.

Kleine porties op kleine bordjes

Bij een Japans restaurant worden de gerechten geserveerd in kleine schaaltjes of op kleine bordjes, waardoor er kleinere porties opgediend worden. Een bekende wijsheid van Japanners is dat je je nooit moet overeten, sterker nog: van jongs af aan krijgen zij het advies om te eten tot je 80% vol zit.

Ook is het zo dat wij gewend zijn een vast aantal eetmomenten op de dag te hebben, die veelal dagelijks zijn. Japanners eten, verspreid over de dag, steeds wat kleine porties. Omdat je de energie uit de voeding zo ook wat meer gespreid binnenkrijgt, hoeft het lichaam geen vet op te slaan, maar kan het direct gebruiken voor de dagelijkse bezigheden.

Vlees is minder belangrijk in de Japanse keuken

Natuurlijk eten ook Japanners wel eens vlees. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat dit maar 3% is van wat zij gemiddeld eten. Met dit percentage hoef je in Nederland niet aan te komen, sterker nog: er zal een enorme cultuurslag moeten zijn voor mensen alleen al naar zo’n percentage neigen.

Dat mensen in Japan minder vlees eten, heeft misschien ook te maken met het feit dat men in de geschiedenis helemaal geen vlees at in het land. Slachten van dieren was iets wat ze daar niet deden. Echte originele vleesgerechten zijn dus niet in het land te vinden. Het is wel zo dat de invloed van het Westen ook in Japan doorkomt. Het is te verwachten dat de schijf van vijf in Japan er nogal anders uitziet dan de onze. We kunnen er vast wat van leren.